Privacyverklaring
Algemeen
Om goede medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij uw contactgegevens en medische gegevens vast. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat wil zeggen dat wij uw gegevens alleen gebruiken voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie en dat wij uw gegevens beveiligen tegen inbreuk door derden.
Wij bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet ons verplicht om uw gegevens te bewaren. Na deze termijn zullen wij uw gegevens verwijderen.
Wij wisselen gegevens uit met andere zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten etc. Dit doen wij via beveiligde systemen en alleen als dit nodig is. Wij vragen om uw toestemming, voordat we uw medicatiegegevens via het landelijke LSP beschikbaar stellen aan ziekenhuizen en apotheken.
Onze medewerkers en huisartsen raadplegen uw gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun taken.
Om de kwaliteit van onze dienstverlening in de gaten te houden en te verbeteren, nemen wij telefoongesprekken op. Deze gesprekken worden na maximaal vijf jaar verwijderd.
Voor uw en onze veiligheid worden camerabeelden van de wachtruimte vastgelegd. Deze beelden worden niet opgeslagen.
Wij hebben ICT-leveranciers ingeschakeld voor het onderhoud en beheer van onze informatievoorziening. Wij hebben deze leveranciers zorgvuldig geselecteerd en met hen duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging. Wanneer het – ondanks onze maatregelen – mocht gebeuren dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot uw gegevens, dan melden wij dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wij bevragen de Inschrijving op Naam (ION) database
Als u zich met een acute zorgvraag bij de huisartsenspoedpost meldt, noteren wij bij welke huisartsenpraktijk u staat ingeschreven en sturen wij uw huisarts een bericht over de behandeling op de huisartsenspoedpost. Zo kan uw eigen huisarts hiermee doorgaan. Wij willen de juiste huisartsenpraktijk over uw behandeling informeren. Daarom controleren wij dit in de Inschrijving Op Naam database, die wordt beheerd door de Stichting Inschrijving Op Naam. Hierin leggen huisartsenpraktijken zelf vast wie bij hen staan ingeschreven. Zie www.inschrijvingopnaam.nl. In die database staan geen medische gegevens van u. Er staat alleen dat u bij uw huisartsenpraktijk staat ingeschreven. Heeft u hier vragen over, neem dan contact op met Stichting ION: www.inschrijvingopnaam.nl/contactformulier.
Uw rechten
U heeft recht op inzage in uw gegevens. Wanneer blijkt dat gegevens over u niet kloppen, heeft u het recht om deze door ons te laten corrigeren of te laten verwijderen. Hierbij kan het voorkomen dat het niet mogelijk is om (volledig) te voldoen aan een verzoek (bijvoorbeeld als uw inzage leidt tot een inbreuk op de privacy van anderen).
Mocht u uw gegevens willen inzien, kunt u hierover contact opnemen met onze Functionaris voor de gegevensbescherming, J. Janssen.
Klachten
Als u klachten of complimenten heeft over de wijze waarop wij uw gegevens behandelen, neemt u dan contact op met onze Functionaris voor de gegevensbescherming. Mocht u er met deze functionaris niet uitkomen, dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wetenschappelijk onderzoek
Huisartsen Spoedpost doet mee aan het verzamelen van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek. Huisartsen Spoedpost kent een strikt privacybeleid omtrent het aanleveren van persoonsgegevens. De onderzoekinstellingen ontvangen geen informatie waarmee patiënten direct geïdentificeerd kunnen worden. Patiënten kunnen meer informatie opvragen over de onderzoeken en ook een eventuele bezwaar laten registreren via het contactformulier op deze website.